Brandende voorvoeten
Brandende voeten is een bekend fenomeen bij wielrenners en moutainbikers, zeker bij hogere temperaturen. Het asfalt dat hitte naar boven straalt, de hoge temperaturen en de carbon zool van je wielerschoen maken je schoen al snel tot een ‘oventje’. De krachtoverbrenging tijdens het fietsen vindt plaats bij je voorvoet op de pedaal. De verbinding tussen schoen en pedaal is erg stug om de krachtoverbrenging zo efficiënt te laten verlopen. De drukverdeling onder de voet is niet gelijkmatig verdeeld. Het oppervlak van de voetplaatjes bepaalt mede de drukverdeling onder de bal van de voet. Een ‘kleiner oppervlak’ leidt sneller tot problemen omdat de druk over een klein oppervlak verdeeld wordt. De positie van je plaatjes is hierbij erg belangrijk. Staan deze ‘verkeerd’ dan kan dat makkelijk tot wrijving/overdruk leiden. Daarnaast is de aansluiting van de stijve schoenzool en de voet vaak niet volledig.
Om de druk in de schoen over zo’n groot mogelijk oppervlak te verdelen kan je de binnenzool vervangen door een maatzool. Deze speciale wielerzool wordt gevormd naar de voetzool. Hierdoor is er een groot steunvlak in de schoen en wordt de druk beter verdeeld. Hierbij kunnen er zonodig correcties aangebracht worden om de voorvoet beter te ontlasten of de voet te ‘sturen’. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kracht bij de afzet meer naar de binnen/buitenkant van de voorvoet verplaatsen.