U bent hier

Sportieve voornemens volhouden? Zo doe je dat.

Het nieuwe jaar is alweer een maand op weg. De feestdagen liggen ruim achter ons en het enige wat daarvan nog rest zijn onze goede voornemens en misschien wat overgebleven kilo’s. De eerstvolgende vakantie lijkt nog zo ver weg en de winter lijkt ook maar niet op gang te komen.
Je begint te twijfelen aan je gestelde doelen en de eerste tekenen van verval zijn misschien al zichtbaar.
Als je het moeilijk vindt om gemotiveerd te blijven om je voorgenomen beweegdoelen te behalen dan helpen de onderstaande tips je misschien om door te zetten of de draad weer op te pakken.

Leg je doelen vast

Als je het niet gedaan hebt, schrijft dan eens je voornemens en doelen op. Dit dwingt je niet alleen om er eens goed over na te denken maar maakt je plannen ook tastbaar.’ Neem geen genoegen met ‘meer bewegen’, ‘gezonder eten’ of ‘persoonlijk record verbeteren’.
Maak in plaats daarvan afspraken met jezelf over wanneer, hoe lang en waar je aan je doelen gaat werken. Op deze manier zie je ook snel of je misschien niet wat te ambitieus bent. Past het allemaal wel in je schema?

Ben eerlijk naar jezelf

Wanneer je doelen helder en specifiek op papier staan kijk dan eens goed of het allemaal wel haalbaar is. Past de tijdsinvestering die het van je vraagt wel in je toch al drukke planning? Heb je die eindtijd van je eerste halve marathon misschien niet te scherp gezet? Werken naar een doel mag moeilijk zijn en fysieke energie van je vragen, maar als je de lat te hoog legt haak je waarschijnlijk voortijdig af. Dat zou jammer zijn.

Zet Voor- en nadelen op een rijtje

Inzicht in de voor en nadelen van je voornemens helpen je ook bij het bepalen van de haalbaarheid van je doelstellingen. Waarom wil je eigenlijk meer gaan sporten of gezonder eten? Misschien ben je ervan overtuigd dat deze dingen je gezondheid ten goede komen, dan zit je goed. Wanneer je het doet omdat je partner het zo goed voor je vindt, denk dan nog eens na.
Weeg de voor- en nadelen af. Misschien kom je dan tot de conclusie dat die topprestatie een investering van je vraagt die je nu even niet kunt opbrengen.

Visualiseer je doelen

Als je helemaal uit het niets begint met bewegen of juist voor die ene grote overwinning gaat, helpt het als je het beeld van je einddoel helder voor ogen hebt.Speel het behalen van je doelen als een soort film in je hoofd af. Hoe voelt het dan?  Hoe ziet het er uit, hoe klinkt het, hoe ruikt het?
Deze vorm van zelfcoaching wordt door veel (top)sporters toegepast en helpt bij het focussen van je aandacht. Heb je even een zwak moment? Speel dan de film af en zie waar je het voor doet.